Partnerzy serwisu:
Tabor i technika

Pendolino PKP Intercity: Testy w Czechach, trakcja podwójna, ale nadal wolno na CMK

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

BODE Rawag
Recaro-Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
Aste
R&G Plus
Dellner
CORAIL

Data publikacji:
15-10-2025
Ostatnia modyfikacja:
15-10-2025
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

TABOR I TECHNIKA
Pendolino PKP Intercity: Testy w Czechach, trakcja podwójna, ale nadal wolno na CMK
fot. PKP IntercityPendolino w Warszawie
Pendolino pojedzie w najbliższym czasie na testy do Czech, a w wakacje będzie jeździć w trakcji podwójnej na trasie pomiędzy Warszawą a Gdańskiem. Ciągle nie rozpędzi się jednak do 250 km/h na Centralnej Magistrali Kolejowej (CMK) – tu zmiana nastąpi najwcześniej za dwa lata.

PKP Intercity zaprezentowało nowy rozkład jazdy na przyszły rok – dowiedzieliśmy się m. in. o tym, że w wakacje 2026 r. liczba uruchamianych pociągów EIP spadnie z 42 do 37. Co w takim razie będzie działo się najpopularniejszymi pociągami w Polsce?

Pendolino w kolejnych miastach

W nowym rozkładzie jazdy PKP Intercity skieruje swoje flagowe jednostki do codziennej obsługi Zakopanego oraz sezonowej obsługi Ustki. Pendolino będzie także nadal docierało do Świnoujścia, Kołobrzegu, Wrocławia, Bielska-Białej i Rzeszowa. Jest to więc kolejny rok, w którym te najbardziej rozpoznawalne pociągi docierają do kolejnych miast.

– Jest ogromne oczekiwanie turystów, że w wakacje pojedziemy zarówno w góry do Zakopanego, jak i nad morze. Pendolino pojedzie do Ustki, Kołobrzegu, Zakopanego i spodziewamy się tu dużej liczby pasażerów – mówi Janusz Malinowski, prezes PKP Intercity.

Z Warszawy nad morze w trakcji podwójnej

Prezes PKP Intercity wyjaśnia przy tym, że ED250 nie są najbardziej pojemnymi składami, jakie posiada przewoźnik, a jazda w trakcji podwójnej jest utrudniona ze względu na ograniczenia infrastruktury na niektórych odcinkach, np. z Trójmiasta w kierunku Słupska czy Kołobrzegu.  – Podwójne Pendolino ma ponad 11 MW mocy, to jest pociąg dużej prędkości i potrzebuje jej do jazdy z najwyższymi prędkościami. Dlatego w wakacje na niektórych trasach wolimy uruchomić takie pociągi, jak np. Jantar, który ma lokomotywę i 14 wagonów i może zabrać 900 osób na pokład, niż uruchomić podwójne Pendolino – wyjaśnia prezes PKP Intercity. Taki skład zużywa mniej energii i jest dla przewoźnika również wygodniejszy operacyjnie.

Pomimo tych zastrzeżeń w przyszłym roku w wakacje Pendolino będzie pojawiało się w trakcji podwójnej na trasie z Warszawy Zachodniej do Trójmiasta. – Podwójny ED250 jest zaplanowany jako wzmocnienie wakacyjne. I tak jest wpisany do rozkładu na 27 czerwca – potwierdza PKP Intercity. W ten sposób przewoźnik szykuje się na początek wakacji, ale jazda w trakcji podwójnej może być konieczna i w inne dni.

Testy w Czechach

W najbliższych tygodniach oraz w przyszłym roku polskie Pendolino trafi także do Czech, ale na razie tylko na jazdy testowe. – Pendolino trafi na testy do Czech, żeby wypełnić zapisania kontraktowe dotyczące homologacji. Na razie nie przewidujemy uruchamiania połączeń obsługiwanych przez Pendolino poza granicami kraju – mówi Piotr Malepszak, wiceminister infrastruktury odpowiedzialny za kolej. Dodaje przy tym, że jest szansa na to, że zobaczymy więcej składów Pendolino na trasach, które już są nimi obsługiwane.

– Myślę, że w ciągu nadchodzących dni lub tygodni pierwszy raz zobaczymy Pendolino na testach w Czechach. W kolejnym roku planujemy dłuższe ćwiczenie operacyjne, również na czeskiej infrastrukturze. Będziemy informować o szczegółach w późniejszym czasie – dodaje Adam Wawrzyniak, członek zarządu PKP Intercity.

To sytuacja nieco zbliżona do tej z testami nowego ICE 3neo na polskiej sieci kolejowej. Pendolino na razie, czyli w najbliższym rozkładzie jazdy, do Czech nie pojedzie, ale w przyszłości wykluczyć tego nie można.

Na CMK nadal powoli

Pendolino po ponad 10 latach obecności na polskich torach nadal jest symbolem nowoczesności i zmiany. Popularność i rozpoznawalność tych składów sprawia, że dla wielu polityków i samorządowców przyciągnięcie do własnego miasta Pendolino jest istotnym elementem aktywności, i nie ma przy tym znaczenia, że są to trasy na których nigdy nie będzie mogło pojechać z maksymalną prędkością.

– Patrząc na ten rozkład jazdy, który wejdzie w życie, to ostatnimi relacjami, w których czas przejazdu jest podobny lub dłuższy od tego 30 lat temu, albo nie jest historycznie najkrótszy, jest trasa Warszawa – Kraków i Warszawa – Katowice – przyznaje Malepszak. Dopiero zakończenie prac nad projektem GSM-R i uruchomienie systemu ETCS L2 na CMK pozwoli na pełne wykorzystanie możliwości Pendolino i rozpędzenie ich do 250 km/h. Wtedy między Krakowem i Katowicami a stolicą pojedziemy w rekordowym krótkim czasie.

Z punktu widzenia PKP Intercity wysyłanie Pendolino na różne trasy też może mieć sens. Z jednej strony promują one kolej, a z drugiej strony pozwalają na obsługę najbardziej popularnych tras pojemniejszymi składami wagonowymi. Wspomniany przez prezesa EIC Jantar czy Posejdon poruszają się przecież z prędkością do 200 km/h dokładnie tak, jak robi to obecnie ED250. Jeśli jednak, zgodnie z zapowiedziami resortu, system ETCS poziomu drugiego uda się uruchomić na CMK w roku 2027, to wysyłanie Pendolino do obsługi kolejnych miast przestanie mieć uzasadnienie.
Partnerzy działu

BODE Rawag
Recaro-Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
Aste
R&G Plus
Dellner
CORAIL

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Frecciarossa 1000 drugiej generacji już na torach [zdjęcia]

Tabor i technika

Frecciarossa 1000 drugiej generacji już na torach [zdjęcia]

Mikołaj Kobryński 10 października 2025

Bliżej budowy linii KDP z Brna w kierunku Wiednia

Infrastruktura

Bliżej budowy linii KDP z Brna w kierunku Wiednia

Mikołaj Kobryński 07 października 2025

Zobacz również:

Pendolino dojedzie do Ustki

Pasażer

Pendolino dojedzie do Ustki

Jakub Rösler 08 października 2025

15 lat temu Pendolino połączyło Finlandię z Rosją

Pasażer

15 lat temu Pendolino połączyło Finlandię z Rosją

Przemysław Jezierski 07 czerwca 2025

Pozostałe z wątku:

Frecciarossa 1000 drugiej generacji już na torach [zdjęcia]

Tabor i technika

Frecciarossa 1000 drugiej generacji już na torach [zdjęcia]

Mikołaj Kobryński 10 października 2025

Bliżej budowy linii KDP z Brna w kierunku Wiednia

Infrastruktura

Bliżej budowy linii KDP z Brna w kierunku Wiednia

Mikołaj Kobryński 07 października 2025

Zobacz również:

Pendolino dojedzie do Ustki

Pasażer

Pendolino dojedzie do Ustki

Jakub Rösler 08 października 2025

15 lat temu Pendolino połączyło Finlandię z Rosją

Pasażer

15 lat temu Pendolino połączyło Finlandię z Rosją

Przemysław Jezierski 07 czerwca 2025

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij